SedadláPridané: 28.04.2017
Medzi jazdcom a bicyklom sú tri styčné miesta: ruky/riadidla, chodidlá/pedále a zadok/sedlo. Poradie ich dôležitosti do veľkej miery závisí od toho, aký ste oddaný cyklista. Ako píše Robert Penn vo svojej knihe “Najlepší bicykel na svete“: „Prejdite 150 kilometrov s horlivým cyklistom a uvidíte, že sa bude len trochu sťažovať na bolesť v zápästiach či členkoch. Prejdite 15 kilometrov s nováčikom a bude fňukať, že ho bolí zadok dovtedy, kým si nedá tri veľké pivá a poriadnu porciu ťažkého jedla.“ Pri bicyklovaní sa ľudia najviac sťažujú najmä na bolesť zadku.
Medzi jazdcom a bicyklom sú tri styčné miesta: ruky/riadidla, chodidlá/pedále a zadok/sedlo. Poradie ich dôležitosti do veľkej miery závisí od toho, aký ste oddaný cyklista. Ako píše Robert Penn vo svojej knihe “Najlepší bicykel na svete“: „Prejdite 150 kilometrov s horlivým cyklistom a uvidíte, že sa bude len trochu sťažovať na bolesť v zápästiach či členkoch. Prejdite 15 kilometrov s nováčikom a bude fňukať, že ho bolí zadok dovtedy, kým si nedá tri veľké pivá a poriadnu porciu ťažkého jedla.“ Pri bicyklovaní sa ľudia najviac sťažujú najmä na bolesť zadku.
Pre bicyklovanie všeobecne platí, že bolesť je nevyhnutná, utrpenie je však dobrovoľné. Aj profesionálni cyklisti veľmi trpia. Len sa nesťažujú na bolesť zadku. Sedlo môže spôsobiť telu veľkú újmu. Najhorším prejavom sú boľavé vredy oveľa častejšie sú rôzne škrabance, rezné rany a odreniny spôsobené trením zadku o sedlo. Bolesť zadku pri bicyklovaní je nevyhnutná, treba sa na ňu pozerať ako na fakt a s týmto faktom sa aj naučiť žiť. Je však zopár trikov, ktoré pomôžu uľaviť boľavému zadku.
Dôležité je sedlo. Tu však platí, že každému vyhovuje iné sedlo. Najlepšie je vyskúšať toľko sediel koľko sa dá. Jedinou požiadavkou na sedlo je aby bolo pohodlné. Základné ergonomické princípy, ktoré sa za ním skrývajú, sú jednoduché. Predná časť, prezývaná nos, je úzka, aby zabránila (alebo aspoň obmedzila) treniu vnútornej strany stehien. Zadná časť je zasa dosť široká, aby podopierala panvu presnejšie povedané – ischiálne hrbole teda kosti zadku. Ide o tú časť zadku, ktorá nesie váhu pri sedení. Ženy majú kosti na zadku asi o 1,5cm vzdialenejšie než muži – preto potrebujú aj širšiu zadnú časť sedla.
Sedlá sa vyrábajú v šírkach 130, 143 a 155mm. Vyložene rekreačné bicykle sa dajú nájsť aj so sedlami v šírkach 175 alebo 190mm. Tieto bicykle sú určené predovšetkým na krátke vzdialenosti. Najčastejšia správna šírka sedla pre mužov je 143mm a pre ženy väčšinou 155mm. Pričom platí že proporcie postavy nemusia mat so šírkou sedla absolútne nič spoločné.
Šírka sedla závisí aj od pozície hornej časti tela na bicykli. Keď ste na bicykli zohnutý s rukami na baranoch a chrbticu máte prehnutá, je lepšie užšie sedlo. Ak sedíte vzpriamene na krosovom bicykli, je vhodnejšie širšie sedlo.
Sedlá sa dajú rozlíšiť aj podľa použitia. Cestné sedlá sú dlhšie, užšie, ľahšie a všeobecné o niečo tvrdšie, než sedlá pre horské alebo trekingové bicykle. Pri cestných sedadlách sa ráta s tým, že jazdec bude prekonávať väčšie vzdialenosti, častejšie a intenzívnejšie. Sú viac podriadené výkonu ako pohodliu. Naopak sedlá pre horské bicykle sú robené s ohľadom na odolnosť voči nárazom. Oproti cestným sú širšie, mäkšie a trosku ťažšie.
Sedlá sa dajú deliť aj podľa počtu najazdených kilometrov.
- Rekreačné sedlá – menší počet km, vzpriamenejšia pozícia jazdca, sú pohodlné s veľkou výstelkou
- Športové sedlá – kompromis medzi rekreačným a pretekárskym štýlom jazdy. Počíta sa s vyšším počtom kilometrov, sedlo je stále pohodlné
- Pretekárske sedlá – všetko je podriadené výkonu, nízkej hmotnosti a životnosti. Tieto sedlá sú pre netrénovaného bikera menej pohodlné
Existuje zopár trikov, ktoré pomôžu minimalizovať bolesť zadku.
Sedlo je ako topánky. Sedlo je veľmi osobné a musí byt najskôr vyskúšané, aby sa našla ta správna veľkosť.
Sedlá s vybraním v nose sa dostali na trh pred niekoľkými rokmi. Takéto sedadlá najlepšie vyhovujú asi 80% bikerom. Sedadlá s vybraním prenášajú tlak na mäkké tkanivá smerom na kosti zadku. Tým sú pre väčšinu bikerov pohodlnejšie a príjemnejšie. Keď už hovoríme o mäkkých tkanivách existuje tu jedno pravidlo. Viacej výstelky neznamená viacej pohodlia. Pri sedení na takomto sedadle sa výstelka pod váhou jazdca deformuje a prenáša sa na miesta, kde nechcete cítiť žiadny tlak – na miesta medzi sedacie kosti. Teda sa zvyšuje tlak na mäkké tkanivá, čo je pri dlhých jazdách nepohodlné a bolestivé. Nadmerná výstelka, alebo rôzne gélové návleky, môžu z počiatku vyzerať pohodlne, ale v skutočnosti si však vyžadujú viac pohybov do bokov, znamenajú nedostatočné šliapanie do pedálov a nakoniec aj utrpenie.
Triky proti bolesti:
- Skontrolujte výšku sedla a jeho sklon - najčastejšou príčinou bolesti zadku je zle nastavené sedlo. Uhol sedla by mal byt takmer horizontálny. Niektorý muži preferujú mat nos sedla trosku vyššie než zadok sedla a naopak niektoré ženy uprednostňujú presný opak. V každom prípade sú nežiaduce extrémne uhly. Sedlo by malo byt tiež v tej správnej výške prvotné nastavenie sedla je také, že ak sedíte na bicykli s jedným pedálom na šiestich hodinách a položíte si na tento pedál patu, noha by mala byt takmer vystarená, nie však úplne. Správna výška sedla závisí opäť od jazdca a počas jazdenia sa stáva, že biker ešte dolaďuje pôvodné nastavenie.
- Jazdite viac – musíš si zvyknúť sedieť na bicykli. Čím viac jazdíš tým si aj tvoje telo lepšie privykne. Špecifikom pre náš kraj je zimná prestávka. Biker si odvykne od bikovania a od sedenia na bicykli. Preto je dobre začať opäť privykať si na ten pocit po malých krokoch. Začať s krátkymi jazdami tak 2 až 5 kilometrov, nie viac. Pomaly môžete zvyšovať prejdené kilometre. Môže to znieť frustrujúco, ale chvíľu to trvá než si zadok opäť privykne na bicykel. V podstate každý môže naskočiť hneď po zime na bike a prejsť 20 či 30 km, len večer sa budete cítiť dosť ubití ak si telo na ten znovuobjavený pocit neprivykne.
- Hýbte sa na sedadle – veľa bikerov ma zlozvyk sedieť iba na jednom mieste na sedadle. Táto strnulosť vyvolá oveľa rýchlejšie bolesti a znecitlivenie. Riešenie je jednoduché. Stačí meniť polohy na sedadle. Raz sedieť viac vpredu raz zase vzadu a keď sa to účelne skombinuje aj so šliapaním so sedla, zhruba každých 15 minút, výrazne sa zníži tlak na citlivé miesta a zvýši sa pohodlie.
- Vhodné oblečenie je nemenej dôležité ako správna technika. Na krátke jazdy do obchodu, krčmičky alebo parku je bežné oblečenie úplné v pohode. Ale ako náhle sa začne jazdiť ďalej a dlhšie bežné oblečenie už neposkytuje také pohodlie ako by sme potrebovali. Oblečenie ako rifle majú švy presne na miestach, kde to nechcete – v rozkroku. Počas jazdy doslova sedíte na týchto hrboľoch, ktoré môžu obmedziť cirkuláciu krvi spôsobiť odieranie, ktoré vedie k necitlivosti a bolesti. Preto je dobré a odporúčané nosiť cyklistické šortky, ktoré majú minimálne švy a v rozkroku majú výstelku. Plus sú vyrobené s tkanív, ktoré odvádzajú vlhkosť, ktoré ta udržia v suchu a v pohodlí bez ohľadu nato ako ďaleko a tvrdo jazdíš. A vyrábajú sa v rôznych štýloch nielen v obtiahnutej verzii.
- Sedlo sa dá nastaviť aj smerom dopredu a dozadu. Takto sa dá nastaviť sedadlo na správnu vzdialenosť za osu bicykla. Týmto nastavením pedaluješ v najefektívnejšom uhle. Všeobecné je uznávané, že ideálne nastavenie je také, keď sú pedále v horizontálnej polohe, tvoje jabĺčko by malo byt priamo nad oskou pedálu. Tento prístup je populárny medzi trénermi a pretekármi. Ale nie je v žiadnom prípade jasné či je to naozaj dobre nastavenie aj pre bežných jazdcov. Veľa rekreačných jazdcov uprednostňuje sedenie vzadu, naopak triatlonisti a časovkári uprednostňujú sedenie viac vpredu. Nastavenie sedadla dopredu a dozadu tiež závisí od štýlu pedálovania a od celkovej fyzickej zdatnosti.
Či Vás už zadok bolí, alebo nie KostraBike ponúka široký výber testovacích sedadiel, ktoré sú tu pre Vás na bezplatné vyskúšanie.
Späť na zoznam článkov